خانه > مقالات و پایان نامه > حقوق > دانلود تحقیق درباره طلاق

دانلود تحقیق درباره طلاق

مقاله طلاق pdf,تحقیق کامل در مورد طلاق,تحقیق دانشجویی در مورد طلاق,پایان نامه در مورد طلاق,نتیجه گیری در مورد طلاق,تحقیق در مورد آمار طلاق در ایران,عوامل موثر بر طلاق,مقاله در مورد طلاق عاطفی

این یک تحقیق فوق العاده در زمینه طلاق با فرمت word به تعداد ۱۲۰ صفحه با امتیاز عالی می باشد.فهرست تحقیق مورد بحث به صورت زیر می باشد.

فهرست

عناوین                                                                                                                           صفحه

مقدمه………………………………………………………………………………………………………… ۵

فصل اول : تاریخچه اجمالی در زمینه طلاق ………………………………………………………………… ۷

عصر جاهلیت ……………………………………………………………………………………………….. ۷

یونان باستان …………………………………………………………………………………………………۷

بابل …………………………………………………………………………………………………………. ۸

هند …………………………………………………………………………………………………………. ۸

ایران باستان ……………………………………………………………………………………………….. ۸

طلاق در ادیان آسمانی …………………………………………………………………………………… ۸

فصل دوم : طلاق و آثار اجتماعی آن………………………………………………………………………۱۰

طلاق چیست؟…………………………………………………………………………………………… ۱۰

زمان سن بلوغ ازدواج …………………………………………………………………………………… ۱۱

ارکان طلاق …………………………………………………………………………………………….. ۱۱

در چه شرایطی زن حق طلاق دارد؟ ………………………………………………………………….. ۱۲

اجرای طلاق ……………………………………………………………………………………………. ۱۵

توافق برای نابودی زندگی ……………………………………………………………………………… ۱۷

آسیب شناسی طلاق ونقش آن در فروپاشی خانواده ………………………………………………. ۲۷

مسائل اقتصادی بزرگترین عامل طلاق ……………………………………………………………….. ۲۸

انواع طلاق …………………………………………………………………………………………….. ۲۹

علت افزایش آمار طلاق نداشتن مهارت های زندگی است …………………………………………. ۳۰

افسردگی شایع ترین اختلال روانپزشکی در کشور ………………………………………………….. ۳۲

چند درصد طلاق ها به دلیل خیانت به همسر است؟ ……………………………………………….. ۳۴

ازدواج اجباری و آسیب های آن ……………………………………………………………………….. ۳۵

طلاق عاطفی پدیده ای ثبت نشده اما پنهان ………………………………………………………… ۳۷

زنان و طلاق …………………………………………………………………………………………… ۴۱

اثرات طلاق ……………………………………………………………………………………………. ۴۴

طلاق موجب افزایش مشکلات اجتماعی زنان می شود …………………………………………….. ۴۸

مقوله طلاق و علل و پیا مد های آن ………………………………………………………………….. ۴۹

تحولات ازدواج و طلاق در ایران ……………………………………………………………………….. ۵۲

فصل سوم : طلاق و بچه ها ………………………………………………………………………….. ۶۹

وقتی والدین تصمیم به جدایی می گیرند …………………………………………………………….. ۶۹

طلاق و مسائل تاثیر گذار بر روی فرزندان …………………………………………………………….. ۷۳

حقوق بچه های طلاق ………………………………………………………………………………….۷۷

طلاق وبرخورد صحیح با بچه ها ……………………………………………………………………….. ۸۰

تاثیر طلاق روی کودکان ……………………………………………………………………………….. ۸۹

جرم شناسی بچه های طلاق ……………………………………………………………………….. ۹۴

بچه های طلاق بیشتر در دام اعتیاد می افتند ………………………………………………………. ۹۹

مشکل سرپرستی ونگهداری فرزندان ……………………………………………………………….. ۱۰۰

فصل چهارم : تحلیل قانونی و بررسی فقهی انحلال نکاح ………………………………………….. ۱۰۲

بررسی فقهی طلاق ………………………………………………………………………………… ۱۰۲

طلاق در حقوق ایران …………………………………………………………………………………. ۱۱۴

فصل پنجم : نتیجه گیری ……………………………………………………………………………… ۱۱۷

 

 

مقدمه

خدای را سپاس که توفیق داد تا چند جمله ای در باره طلاق بنویسم چه بسا که این امر لبخند را از لبهای کودکانمان می رباید .

حتما بارها شنیده‌اید که جدایی والدین زندگی فرزندان را تباه می‌کند و عامل اصلی تمامی مشکلات روحی و روانی و رفتاری فرزندان به شمار می‌آید. تحقیقات بسیار زیادی در مورد تأثیر جدایی والدین بر زندگیفرزندان انجام شده است که اغلب آنها بدون بررسی علل مشکلات رفتاری یا ذهنی کودکان طلاق، با نگاهی سطحی و ساده، جدایی والدین را عامل تمامی اختلالات رفتاری ذکر کرده‌اند و با توجه به این فرضیه اشتباه، مانع جدایی بسیاری از زوج‌ها شده‌اند. ولی آیا زندگی کردن کودک در یک خانه پرتشنج که افراد آن رابطه سرد و بی‌روحی با یکدیگر دارند آسیب کمتری به روح و روان او وارد می‌آورد؟

روشن است که برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها و تنش‌های موجود بین زوجین، جدایی و طلاق آخرین راه است، اما بدون تردید این درگیری‌ و مشاجره دو زوج نیست که باعث بر هم خوردن آرامش کودک می‌شود بلکه درگیری و اختلاف والدین کودک است که امنیت را در محیط خانه از بین می‌برد و او را موجودی ضعیف و افسرده می‌کند و طلاق نیز باعث کاهش این مشاجرات نخواهد شد پس تأثیر مثبتی روی فرزندان ندارد مگر اینکه والدین با آگاهی از موقعیت خود و فرزندان‌شان عملکرد خود را تغییر دهند و کاری کنند که هم به نفع آنها باشد و هم باعث حفظ سلامت فرزندشان شود.

در این نوشتار ابتدا تاریخچه اجمالی از طلاق را ارائه خواهیم داد سپس به بررسی و کنکاش آن از ابعاد گوناگون خواهیم پرداخت.بنابراین فصول این نوشتار به صورت ذیل می باشد :

فصل اول : تاریخچه احمالی در زمینه طلاق

فصل دوم : طلاق و آثار اجتماعی آن

فصل سوم : طلاق و بچه ها

فصل چهارم : تحلیل قانونی و بررسی فقهی انحلال نکاح

فصل پنجم : نتیجه گیری

 

فصل اول : تاریخچه اجمالی در زمینه طلاق

تاریخچه طلاق به تاریخچه ازدواج برمی‌گردد . به همان علت که بشر بنا به درخواست طبیعی خود پیوند ازدواج می‌بندد تا در کانون گرم خانواده و درکنار همسر خود به سکون و آرامش برسد ،‌ به همانگونه نیز ممکن است به دلایلی از ادامه زندگی خودداری کرده ، طلاق را بپذیرد . ولتر می‌گوید : « طلاق و ازدواج در یک زمان در عالم پدید آمدند » قدر مسلم این است که طلاق در بسیاری از ادیان الهی و غیرالهی پیش از اسلام وجود داشته است . بنابراین لازم است تاریخچه کوتاهی از مسأله طلاق در گذشته را در اینجا مطرح نماییم .

عصر جاهلیت
در عصر جاهلیت طلاق به دست زن بود و اینگونه که اگر زن درهای خانه را که به طرف راست بود به طرف چپ قرار می‌داد ، مرد با دیدن چنین وضعیتی متوجه می‌شد که همسرش او را طلاق داده و دیگر نزد او نمی‌‌آمد .
هنگامی که زنی با مردی ازدواج می‌کرد و شب را نزد او می‌گذارند حق انتخاب با او بود ،‌ اگر می‌خواست نزد شوهر می‌ماند و اگر نمی‌خواست می‌رفت و علامت رضایت او از مرد این بود که وقتی صبح می‌شد، خوراک خوبی برای او تهیه می‌نمود . در منابع دیگر بر خلاف این مسأله آمده است که طلاق در جاهلیت بسیار ساده و با الفاظ توهین‌آمیز صورت می‌گرفت .

یونان بوستان
دراعصار گذشته زن آلت‌ دست شیطان به حساب می‌آمد . بنابراین تنها به اندازه یک کالا ارزش داشت و خرید و فروش و معامله می‌شد هرچیز بر او ممنوع بود به جز خانه‌داری و تربیت کردن کودکان ، مرد می‌توانست او را بفروشد یا هدیه یا وصیت کند که متعه هرکسی که می‌خواهد باشد قطعاً حق طلاق از او سلب شده بود .
در آن روزگار در یونان باستان حتی بحث از این مسأله به میان می‌آمد که آیا اصلاً زن‌دارای روح می‌باشد یا خیر ؟ اگر روح دارد آیا روح او حیوانی است یا اینکه به طورکلی شایستگی دارد که در میان اجتماع مردان باشد یا از این شایستگی محروم است ؟

بابل
طبق قانون بابل طلاق وجود نداشته و مرد هرگز نمی‌توانست زن خود را طلاق دهد حتی اگر نازا باشد بلکه باید کنیزی به خانه بیاورد تا برایش فرزند به دنیا آورد، نیز هم حق خودداری از این امر را نداشت .
هند
زن در هند حتی پست‌تر از مار افعی یا بیماری و یامرگ بوده و در صورتی که شوهرش فوت می‌کرد وی نیز باید زنده زنده در آتش سوزانده می‌شد تا جایی که در سرزمین یکی از پادشاهان هندی ، ۱۷ زن وی پس از مرگش در آتش سوزانده شدند .
چون زن هندو کسی درعاشقی مردانه نیست سوختن بر شمع مرده کار هر پروانه نیست( صائب تبریزی)
ایران باستان
طلاق در ایران باستان جایز بود و به دست مرد انجام می‌گرفت و زنان در جامعه بسیار مورد ستم قرار می‌گرفتند حتی شوهر می‌توانست همسرش را برای همیشه حبس کند یا به قتل برساند .
طلاق در ادیان آسمانی
طلاق مسیحیت « حلال نفرت‌انگیز »
در مذهب مسیحیت بر خلاف اسلام و یهود طلاق حرام است و ازدواج مجدد برابر با زنا می‌باشد . حضرت عیسی (ع)‌ می‌فرماید : همانا که موسی به دلیل قساوت قلب قومش ، اجازه داد تا زنهایشان را طلاق دهند، زن و شوهر به منزله‌ی جسم واحد هستند و از یکدیگر دور نیستند. پس در صورتی که خداوند آنها را با یکدیگر جمع کرده و انسانی نباید میان آن دو تفرقه بیاندازد .
طلاق در اسلام
ازآنجا که هدف دین مبین اسلام ایجاد پیوند میان افراد انسانی و تشکیل کانون‌های خانوادگی است طلاق را که مخالف فطرت و طبیعت انسان و برخلاف قانون پیوند زن و مرد است را مورد نکوهش قرار داده و شایسته سرزنش می‌شماردو آن‌را امری مغبوض خداوند معرفی‌کرده‌است . جلال‌الدین‌مولوی در این‌باره می‌گوید:تاتوانی پامنه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق
از طرفی باید گفت که اسلام مایل نمی‌باشد آرامش و آزادی انسان‌ها از بین رفته و در سختی و عذاب به سربرند و هیچ وجوانی هم بر این مسأله رضایت نمی‌دهد . از این رو برخلاف مسیحیت که طلاق را ممنوع و تنها مقررات و شرایطی برای محدود ساختن آن وضع نموده تا میزان آن را به حداقل ممکن کاهش دهد ، طلاق در اسلام ناشی از حاجت است نه اینکه به عنوان هدف باشد زیرا همانگونه که گفته شد امر طلاق همواره مورد بغض و کینه‌ی الهی می‌باشد .
امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرماید : ازدواج کنید ولی طلاق ندهید زیرا عرش الهی از طلاق به لرزه در می‌آید .

گفتنی است از نظر اسلام طلاق مغبوض ترین حلال هاست و آخرین راه مداوای ناسازگاری زن و شوهری می‌باشد .یعنی اگر راهی برای جدایی زن و شوهر (زوجین) نباشد و زندگی ایشان دشوار و عذاب‌آور باشدمی تواند از آخرین راه که طلاق است استفاده کنند.

 

فصل دوم : طلاق و آثار اجتماعی آن

طلاق چیست ؟

طلاق از نظر لغوی به معنی رها شدن می‌باشد و در اصطلاح عبارت از پایان دادن زناشویی به وسیله زن و شوهر طلاق را اغلب راه‌حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهر ، فروریختن ساختار زندگی خانوادگی ، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط والدین با فرزندان تعریف کرده‌اند . در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می‌شود . چنانچه طرفین نتوانند به دلایل گوناگون شخصیتی ، محیطی و اجتماعی و … بایکدیگر زندگی کنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا می‌شوند . از این نظر خانواده همچون عمارتی است که زن و شوهر ستون‌های آن را تشکیل می‌دهند و فروریختن هرستون استحکام و استواری عمارت را دچار تزلزل و گسستگی می‌کند . طلاق با این دید ، یکی از غامض‌ترین پدیده‌های اجتماعی ، ارکان خانواده را در هم ریخته و بیشتر اثرات مخرب خود را بر روی فرزندان برجای می‌گذارد . طلاق گسستن و فروپاشیدن و نابودی کانون گرم و آرام‌بخش زندگی است که اثرات جبران ناپذیری بر اعضاء خانواده می‌گذارد .
در تحقیقی که توسط جی‌هبر ( ۱۹۹۰) صورت گرفت مشخص گردید ازدواج‌هایی که به طلاق منجر شده‌اند ، کاهش شدیدی در اعتماد به نفس اعضاء خانواده به وجود می‌آورد . چنین کمبودی می‌تواند ماهیتی اجتماعی ، روانی یا جسمی باشد . کاهش اعتماد به نفس در نتیجه طلاق منشأ مهم اختلالات اعضاء خانواده در حین و بعد از طلاق می‌باشد . در این تحقیق همچنین مشخص شد نه تنها طلاق سطح اعتماد اعضاء‌خانواده را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‌گردد یکی از ازدواج‌ها یا هر دو به طور قابل ملاحظه‌ای احساس پوچی کنند . این تحقیق مدلی را نشان می‌دهد که در آن افراد از هم جدا شده به علت کاهش اعتماد محتاج همیاری و کمک هستند . گذشته از این طلاق پدیده‌ای است که بر تمامی جوانب جمعیت یک جامعه اثر می‌گذارد ، زیرا از طرفی بر کمیت جمعیت اثر می‌نهد ،‌ یعنی واحد مشروع و اساسی تولید مثل یعنی خانواده را از هم می‌پاشد ، از طرف دیگر بر کیفیت جمعیت نیز اثر می‌گذارد ، زیرا موجب می‌شود فرزندانی محروم از نعمت‌های خانواده تحویل جامعه گردند که احتمالاً فاقد سلامت کافی روانی در احراز مقام شهروندی یک جامعه‌اند . بنابراین آسیب اجتماعی ناشی از این اقدام نه تنها متوجه اعضاء خانواده ، بلکه متوجه کل جامعه و نسل آینده می‌باشد.

زمان سن بلوغ ازدواج

در دین مقدس اسلام بلوغ جنسی را برای زنان ۹ سال و برای آقایان ۱۵ سال تعیین کرده اند. که باگذشت زمان و تغییرات اجتماعی و پیشرفت علم و تکنولوژی این نسبت تغییر کرده است
روانشناسان، بلوغ فکری جوان را یکی از شروط مهم و موثر برای ازدواج معرفی کرده اند . ولی این بدان معنا نیست که هر کسی که بلوغ فکری و جسمی داشت پس آمادگی ازدواج را دارد. پیشتر از این جوامع پیچیدگی امروز را نداشتند و علم و تکنولوژی هم چندان پیشرفت نکرده بود و تهاجم ها به شکل امروزی نبود ،ازدواج ها به سادگی انجام می گرفت و ظاهراً طلاق هم به اندازه امروز شایع نبود.

در گذشته طلاق ها بیشتر عاطفی بود. ولی متاسفانه در حال حاضر در کشور ما که نظام آن اسلامی است، شرایط ازدواج برای جوانانی که حتی رشد فکری و جسمی دارند (و یا همان بلوغ فکری و جسمی) را نیز دچار مشکل نموده است. درست است که یکی از ارکان مهم ازدواج جوانان بلوغ فکری و جسمی است ولی متاسفانه با بحرانهای اقتصادی و تورمی که اکثر قشر جوان با آن روبرو هستند، آنها را در امر ازدواج کمی کاهل کرده و این امر باعث بروز اختلالات فراوان روانی و جنسی شده است.

 

ارکان طلاق

برای وقوع هر طلاقی چهار رکن ضروری است: ۱- شخص طلاق دهنده (شوهر) ۲- شخص طلاق داده شده (زن) ۳- صیغه طلاق که عبارت است از بیان آن با عبارت ویژه ۴- شهادت دو مرد عادل.

در واقع عبارت مربوط به جاری کردن صیغه طلاق باید به نحوی ادا شود که دو شاهد مرد عادل هم زمان آن را بشنوند و برای هر طلاق باید صیغه جداگانه ای جاری شود و ادای یک صیغه طلاق برای چند مورد هم زمان صحیح نیست. هر گاه دادگاه به تقاضای زن حکم طلاق را صادر کند و در واقع شوهر را اجبار به طلاق کند چنانچه شوهر حسب اجرای حکم در دفتر طلاق حاضر نشود مراتب از دفتر طلاق به دادگاه اعلام در این صورت نماینده ای از دادگاه به دفترخانه معرفی و به نمایندگی از شوهر صیغه طلاق را بیان می کنند.

شرایط طلاق دهنده

برای جاری شدن صیغه طلاق ، طلاق دهنده باید واجد چهار شرط باشد:

۱- بلوغ/طلاق دهنده باید بالغ باشد و رشد جزء شرایط طلاق دهنده نیست بنابراین سفیه می تواند همسرش را طلاق دهد زیرا طلاق از امور مالی نیست که سفیه نتواند آن را به تنهایی انجام دهد و نیاز به اجاره ولی خود داشته باشد.(سفیه کسی است که اقدام او در امور عقلائی نباشد)

۲- عقل/یکی دیگر از شرایط طلاق دهنده عقل است بنابراین دیوانه نمی تواند راسا همسر خود را طلاق داده و صیغه طلاق را جاری کند. در این مورد سرپرست قانونی او با تصویب دادستان صیغه طلاق را جاری می کند و علت مداخله ولی یا قیم در طلاق دیوانه رعایت مصالح وی است.

۳- قصد/طلاق دهنده باید بر مفهوم عبارتی که برای جاری شدن صیغه طلاق ادا می کنند آگاه باشد.

۴- اختیار/طلاق دهنده باید در اجرای صیغه طلاق آزادی کامل داشته باشد بنابراین بیان صیغه طلاق از روی اجبار، تهدید و اکراه صحیح نیست.

در چه شرایطی زن حق طلاق دارد؟

بسیار پیش آمده که وقتی حرف حقوق زن در ازدواج مطرح می شود، برخی از شما معتقد به میزانی از نابرابری بین حقوق زن و مرد هستید.

برخی مردان به راحتی زیر بار شروط ضمن عقد غیر چاپی یا بهتر است بگویم شروط صحیح اما خارج از عقد‌نامه نمی‌روند اما وقتی دختران جوان، با نگرفتن مهریه، خواستار افزایش شروطی مثل حق طلاق، نصف شدن دارایی مشترک، حضانت، سفر، کار و… می‌شوند برخی از مردان این شروط را قبول می‌کنند.
در مورد شرایط ضمن عقد و نحوه درج آن باید گفت، پس از اینکه دختر و پسر هنگام خوانده شدن خطبه عقد می خواهند شرایطی را به عقد‌نامه‌های خود بیفزایند، بسیاری از دفتر خانه های ازدواج با عباراتی حقوقی، شروط را به عقد نامه اضافه می کنند.
اما گاهی بی دقتی یا نارسایی جمله باعث می شود شرط کاملا بلااثر شود و دادگاه‌ها آن را باطل یا بدون اثر بدانند. بنابراین لازم است برای اضافه کردن هر شرطی به عقد نامه، به دقت آنچه را می خواهید برای سر دفتر تشریح کنید.
ممکن است سر دفتری که به او مراجعه می کنید، اشکالاتی برای اضافه کردن شروط بتراشد یا شما را به دفتر اسناد رسمی حواله کند. به او یاد آوری کنید کارش غیر قانونی است و شما می توانید از او به خاطر تخلفش شکایت کنید.
ضمنا ابتدا عاقد مکلف است در این خصوص توضیحات لازم را مطرح و به زوجین تفهیم کند که شروط ضمن عقد چیست و چه آثاری دارد.
مثلا یک شرط ضمن عقد نکاح، این است که اگر مردی زن خود را طلاق بدهد، بعد از طلاق باید نصف دارایی اش را که بعد از شروع زندگی به دست آورده است به نام زن کند مشروط بر اینکه طلاق به درخواست مرد باشد یا تقاضای طلاق مرد به واسطه سوء رفتار زن یا عمل خلاف زن نباشد. یا شرط دیگر این است که زن درصورت تحقق شرایطی، از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصا یا با انتخاب فرد دیگری به‌عنوان وکیل به دادگاه مراجعه و پس از اثبات ادعا درخواست طلاق کند.
همچنین اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی ضرر بزند، ترک بدون علت خانواده یا غیبت مستمر ۶ ماهه بدون دلیل موجه، محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرم (اجرای هر نوع مجازاتی که آبرو و موقعیت زن را به خطر اندازد)، بچه دار نشدن مرد پس از ۵سال، غیبت طولانی شوهر و ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر از مواردی است که زن می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند. زن علاوه بر موارد فوق درصورت موافقت شوهر، می‌تواند مواردی مانند حق مسکن، تحصیل و اشتغال را ضمن عقد شرط کند.
شیوه درج شرایط ضمن عقد
شما ابتدا باید شرایط تان را به سر دفتر یا عاقد اعلام کنید و مطمئن شوید در کار شما مشکل تراشی نخواهد کرد.
در زیر جملات استاندارد برای ۳ شرط مهم یعنی داشتن حق طلاق، حق حضانت فرزندان و تعیین تکلیف دارایی مشترک آمده است. همچنین برای حق سفر، ادامه تحصیل و کار، کافی است از سر دفتر بخواهید این حقوق را به شرایط ضمن عقد شما بیفزاید.

۱ – زوج به زوجه وکالت با حق توکیل غیر می دهد که خود را مطلقه سازد، با حق تعیین داور، تعیین تکلیف مهریه و سایر امور با مراجعه به مراجع صالحه. دقت کنید اگر در عقد نامه فقط ذکر شود زوجه حق طلاق دارد (یا جملاتی شبیه به این)، این شرط قابلیت اجرایی نخواهد داشت چون طلاق از نظر حقوقی یک حق نیست که دادنی یا گرفتنی باشد بلکه یک «ایقاع» مختص به شوهر است. یعنی حق یکطرفه مرد برای اینکه طلاق بدهد و اوست که فقط می تواند به کس دیگر مثلا همسر خود وکالت بدهد که از طرف او این ایقاع را انجام دهد.

۲- درصورت طلاق، اولویت در حضانت فرزندان با مادر خواهد بود.

۳ – دارایی به دست آمده توسط هر یک از زوجین پس از ازدواج به منزله دارایی مشترک محسوب و در هنگام طلاق، نصف خواهد شد بهتر است برای اینکه در یک شرایط برابر، مانند۲ انسان برابر ازدواج کنید، با گرفتن این حقوق، دیگر مهریه نگیرید.
اگر بدون افزودن شرطی به عقد نامه ازدواج کرده اید و حالا می خواهید شرط یا شروطی را اضافه کنید، باید به همراه همسرتان و با در دست داشتن شناسنامه‌ها و عقد نامه به یک دفتر اسناد رسمی (و نه دفتر ازدواج) مراجعه کنید.
در آنجا سندی جداگانه برای شروط شما تنظیم خواهد شد که معمولا سند وکالت است که به موجب آن شوهر شما برای طلاق یا سایر امور به شما وکالت می دهد.
اجرای طلاق

هرچند صحبت کردن در مورد طلاق چندان خوشایند و مطلوب نیست، اما مطرح کردن مباحث خانواده می‌طلبد که در مورد این مساله نیز توضیحاتی داده شود.

– برای اجرا شدن طلاق، اخذ گواهی عدم امکان سازش الزامی است، ضمن اینکه دادگاه پس از بررسی موضوع، مساله را به داوری ارجاع می دهد و پس از کسب نظر داوران مبادرت به صدور حکم می‌کند.

– طلاق باید به صیغه‌ی طلاق و در حضور دو نفر مرد عادل صورت گیرد.

– طلاق دهنده باید بالغ ،عاقل ، قاصد و مختار باشد.

– ممکن است صیغه‌ی طلاق را توسط وکیل اجرا کرد.

– طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود.

-طلاق بر دو قسم است:
بائن و رجعی

– در طلاق رجعی مرد می‌تواند در ایام عده رجوع کند و دیگر نیازی به صیغه‌ی جدا نیست، اما در طلاق بائن دیگر مرد حق رجوع ندارد.

– در موارد زیر طلاق بائن است:

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود
  • طلاق یائسه
  • طلاق خلع و مبارات مادام که زن به عوض رجوع نکرده باشد
  • سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه‌ی رجوع باشد یا در نتیجه‌ی نکاح جدید.

– منظور از طلاق خلع آنست که زن به واسطه‌ی کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد و طلاق مبارات نیز آنست که کراهت از جانب طرفین باشد ولی در این صورت عوض نباید زائد بر میزان مهر باشد.

– زن بعد از طلاق باید عده نگه دارد.(عده مدتی است که زن در آن مدت نمی‌تواند ازدواج کند.)

-عده وفات چهار ماه و ده روز است ولی عده‌ی طلاق متفاوت است.

– در موارد زیر زن می‌تواند در خواست طلاق کند:

  • در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجبار او به پرداخت.
  • در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد. عسر و حرج یعنی دشواری ، سختی و تنگنا.
  • در صورتی که شوهر ۴ سال تمام مفقود الاثر شود و حکم موت فرضی در مورد او صادر شده باشد.
  • در خواست صدور حکم با استفاده از ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ؛ به موجب ماد‌ه‌ی یاد شده طرفین عقد می توانند هر شرطی را که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد ، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر قرار دهند.

– عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن باردار تا وضع حمل است.
طلاق توافقی(بحران مدرن خانواده ایرانی)

طلاق توافقی ؛ بحران مدرن خانواده ایرانی
بررسی ها و گفته های فردی که مسئول پر کردن درخواست های طلاق بود نشان می دهد تمام زمان پرکردن فرم تنها ۱۰ دقیقه طول می کشد و در صورتی که زوجین کار های دیگر مثل دادن آزمایش و پیدا کردن داور را سریع انجام دهند می تواند به سرعت هر چه تمام تر از زندگی در کنار هم استعفا دهند !

به گزارش ایونا ، زندگی در دنیای صنعتی همه مسائلش متفاوت است و گاه عجیب و غریب . تولدش ، بزرگ شدنش ، ازدواجش و حتی طلاقش . تا چند سال قبل طلاق پدیده ای مذموم و قبیح در جامعه به شمار می رفت و افراد در شرایط بسیار حاد به طلاق فکر می کردند و یا گاه آنقدر در پیچ و خم مراحل قانونی گم می شدند که بی خیال طلاق گرفتن از هم می شدند و سعی می کردند زندگی شان را ادامه دهند .

اما حالا با گسترش نوعی از طلاق دیگر نیاز نیست کفش آهنین برای جدا شدن از هم بپوشند و یا فقط تنها به دلیل وجود مشکلات بزرگ به دادگاه مراجعه کنند . حال آنها می تواند به راحتی به دادگاه مراجعه کنند و بعد از مدت کوتاهی از دادگاه خارج شده و فاتحانه بگویند : « راحت شدم »

 توافق برای نابودی زندگی

افزایش طلاق در زندگی هزاره سوم در ایران در حالی مرز هشدار را رد کرده است که بنا بر گفته معاون قضایی رییس کل دادگستری تهران ، ۸۲ درصد طلاق های کشور در سال ۸۵ توافقی بوده است .

از سوی دیگر تحقیقات و مطالعات دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی نشان می دهد که آمار طلاق در ایران بین سال های ۷۹ تا ۹ ماهه سال ۸۶ از فراز و نشیب هایی بسیاری را طی کرده است .

براساس آمار های به دست آمده از این تحقیق تا سال ۷۹ رشد طلاق در ایران سیری آرام و تقریبا ثابتی را طی می کرده است اما از سال ۸۰ طلاق با سیر صعودی چشمگیری در ایران مواجه شده است .

به طوری که میزان طلاق در سال ۸۰ ، ۹/۴ درصد ، سال ۸۱ ، ۱۰/۳درصد ، سال ۸۲ ، ۱۰/۶ درصد ، سال ۸۳ ، ۱۰/۵ درصد ، سال ۸۴ ، ۱۰/۷ درصد ، سال ۸۵ ، ۱۲/۱ درصد و در نه ماهه سال ۸۶ به ۱۱/۲ درصد رسیده است .

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افزایش طلاق در ایران به خصوص طلاق توافقی که به گفته معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان دو سوم از طلاق های موجود در کشور را تشکیل می دهد ، هنوز در رابطه با جزئیات و آمار طلاق توافقی اطلاعات دقیقی در دست نیست . ( اگر بود که هر کسی چیزی نمی گفت )

این نوع جدید از طلاق به آرامی به عنوان یک مد ! در میان افراد جامعه جا افتاده است و زوجینی که به دنبال بهترین گزینه برای حل مشکلاتشان هستند که گاه به دلیل طولانی بودن مراحل طلاق در دادگاه ها رخ می دهد و آنها تصمیم می گیرند به جای چندین ماه معطل شدن در دادگاه ، با توافق یکدیگر طلاق بگیرند تا قاضی ، آنان را به مشاور و … ارجاع ندهد .

دادگاه های خانواده هر روز مملو از کسانی است که به قصد جدا شدن از همدیگر طلاق توافقی را انتخاب می کنند چرا که معتقدند این راه آسان ترین و سریع ترین راه برای رهایی از زندگی جهنمی ! کنار یکدیگر است .

برای گرفتن طلاق توافقی کافی است که زن و شوهر به همراه شناسنامه و عقد نامه به دادگاه بروند و فرم درخواست را پر کند و بعد از پرشدن فرم و به محض آوردن ورقه آزمایشگاه با حضور یک داور که می تواند به انتخاب خود و یا دادگاه باشد طرفین از هم جدا می شوند .

● از اقدام تا طلاق فاصله ای به اندازه …

افزایش طلاق توافقی در حالی در جامعه به مرز بحران نزدیک تر می شود که به گفته کارشناسان در دادگاه های خانواده باید اصل بر اطاله دادرسی باشد تا شرایطی حاکم شود تا احتمال صلح طرفین در این رفت و آمد ها و موشکافی هر چه بیشتر مشکلات آنها به صلح بینجامد .

نماینده قوه قضاییه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان در این باره می گوید : « در حقوق بسیاری از کشور ها زمانی با نام « مهلت فکر » یا « مهلت تجدید نظر » پیش بینی شده است که گاه سه ماه و گاهی هم تا شش ماه تعریف شده است تا شاید رابطه زوجین در این مدت به سازش بینجامد . در ایران هم قضات معمولا برای تجدید نظر فرصتی را تعیین می کنند . »

وی افزود : « وکلا و قضات قبل از شروع دادرسی تلاش شان را بر مصالحه می گذارند و این در طلاق توافقی نیز رعایت می شود . به عنوان مثال نتیجه ای که من از بررسی ۶۰ پرونده گرفته ام نشان می دهد که تنها دو پرونده در کمتر از یک هفته و یا یک روز به خواندن صیغه طلاق انجامیده است و بقیه حداقل تا یک ماه به طول انجامیده است . »

متن بالا به صورت ناقص و جزئی از صفحات ابتدائی مقاله بود.اگر مطلب مورد نظر را پسندیدید میتوانید با استفاده از لینک زیر اقدام به دانلود کامل فایل word بنمائید.

دانلود فایل کامل مقاله در ۱۲۰ صفحه فایل word در زیر:قیمت ۶۰۰۰ تومان

RIAL 60,000 – خرید Loading